Veckobrev v.46

Hej!

Åh, vad roligt det har varit att se Leona utföra alla stjärnuppdrag! Hon hade full koll på vilket uppdrag hon skulle utföra varje dag. ”Du behöver inte påminna mig Ida” sa hon!🌟 Nästa vecka är det Theo som är veckans stjärna, spännande! Uppdragen hittar ni här på bloggen eller i OneNote.

Idag var vi randiga på längden och bredden!😊

På bildlektionen i veckan gjorde klassen rivteckningar. Vi använde oss av ”rivteknik” för att göra ett clownansikte. Inga pennor eller saxar fick användas! Först hade vi en spännande diskussion innan vi började riva. Hur ser en clownnäsa ut? Vad har en clown på huvudet? Hur ser ett ögonbryn ut? Vilken form har ögat? Vad är det för svart prick i ögat? Hur högt upp sitter näsan? Öronen? Vi tittade oss i spegeln under tiden som vi jobbade…. Det blev riktigt härliga bilder, även fast några till en början tyckte det var lite läskigt att riva och inte få till det perfekt.

Fantastiska, va?😍

Vi har skrivit färdigt våra sagor.🐉 En kompis har återkopplat och vi har förbättrat våra sagor utifrån återkopplingen. När barnen har ritat till sin saga får de själva välja om de vill att jag ska publicera sagan. Ni hittar de färdiga (och de jag fått ok på att publicera…) under barnets namn här på bloggen! Ge gärna en kommentar till ditt barn!💞

I måndags fortsatte vi spela schack. Vi lärde oss hur kungen och tornet går.

På NO:n har vi lärt oss svampens delar.🍄

Mycket text i Läsuppdraget nu…, kämpa!👊 Visst har barnen blivit duktiga på att läsa! Stor skillnad mot början på terminen, men ännu bättre kan de bli! Öva flera gånger varje vecka.🍀 I veckans kapitel hade Asta en läxa att räkna mattorna hemma. Om någon i klassen vill räkna sina mattor hemma så får de gärna det! Högst upp i läsprotokollet finns en ruta där ni kan fylla i antalet mattor.

Idag hade vi IUP-tid. Då arbetar man med de uppgifter man själv behöver öva på för att nå sina IUP-mål som vi satte upp på utvecklingssamtalet. (IUP = individuell utvecklings plan) Det kommer vi att göra en stund varje fredag. Klassen tyckte att det var roligt. Det blev som hemliga uppdrag eftersom uppdragen var så olika från barn till barn. Jag valde snabbt att byta ut namnet på lektionen till ”Hemliga uppdrag”…, det lät ju mycket roligare…, men var såklart noga med att berätta syftet med lektionen.🌟

Idag fortsatte vi också med Mattespelet! Mycket uppskattat av klassen! Några hade levlat, vilken lycka! Några märkte att de hann räkna fler uppgifter än förra gången! Heja 1B!👏

Vi hann även med lite programmering. Idag var uppdraget att få 3 karaktärer att tävla från ena sida till andra. En karaktär skulle vara långsam, en snabb och en mittemellan. Vi arbetade i appen ”Scratch jr”.

412CFCC6-5EC8-4A9B-9955-B4506CD1B21D

Hur har det gått med veckans ”alla med-uppdrag” (ge (minst) 3 komplimanger till vuxna) Har ni fått några kommentarer där hemma?🍀

Nästa veckas ”alla med-uppdrag” är:

Ge (minst) 3 komplimanger till personer du inte känner…

Fredagsfinal: finfredag

v.47:

måndag: idrott

tisdag: Läsuppdrag tillbaka!

onsdag: Nytt Läsuppdrag med hem! idrott

torsdag:

fredag: finfredag, storsamling

Trevlig helg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *